top of page
Vyhledat

Praktické využití byznys modelů

Vítejte ve druhém čísle mého zpravodaje, který jsem zaměřil na byznys modelování. Dozvíte se, jak může takový byznys model vypadat a proč má smysl jej vytvořit a následně inovovat. A samozřejmě to vše na zcela konkrétním příkladu.


Pokud jste ještě nečetli první číslo zpravodaje, které je úvodem do Teorie omezení, doporučuji vám si jej přečíst.


Dnešní zpravodaj je trochu specifický v tom, že jeho hlavní obsah tvoří video, ve kterém vám ukážu, jak vypadá byznys model „naživo“. Dozvíte se:

  1. Co je byznys model

  2. Konkrétní příklad inovace

  3. Byznys model a konkurenční výhody


1. Co je byznys model


“Byznys model je o tom, jak vytvářet a předávat hodnotu zákazníkům.”

Každý, kdo podniká, nějaký byznys model používá. Jednoduše proto, že musí vytvářet a nabízet hodnotu, za níž mu jsou zákazníci ochotni platit.


Pro vytvoření byznys modelu je potřeba, abyste se dokázali podívat na vaše podnikání z nadhledu, protože jen tak uvidíte to nejdůležitější. Často se totiž stává, že pro stromy, nevidíme les. Anebo určitě znáte pojem provozní slepoty.


Takže, co je pro vaše podnikání klíčové? Moje doporučení je zabývat se maximálně deseti prvky. Určitě sem patří vaši zákazníci a výrobky nebo služby, které jim musíte nějak dodat. Dále potřebujete zdroje (stroje, vybavení, lidé atd.), a dodavatele, kooperanty apod. Aby vaše podnikání běželo jako dobře namazaný stroj, musíte mít správně nastavené procesy a činnosti. A samozřejmě nic se neobejde bez financí.


Plátno byznys modelu, který se vám vejde na jednu stranu, je na následujícím obrázku. Má devět prvků, do nichž se postupně píší texty, nebo lepí štítky.




2. Příklad inovace


V následujícím videu se dozvíte, jak byznys model funguje a jak převratného přínosu můžete docílit inovací.



Pokud chcete získat podobný byznys model co nejbližší vašemu podnikání, napište mi prosím do komentáře.


3. Byznys model a konkurenční výhody


Byznys model současného stavu dokážete vytvořit velice rychle, třeba i do hodiny. Záleží na tom, zda máte potřebná data. Vymyslet inovaci už tak jednoduché není. Můžete k tomu využít brainstorming, nebo třeba i Teorii omezení (někdy též marketing).


Na příkladu z videa je vidět, že je nezbytné změnit hodnotu vytvářenou pro zákazníky. Celkem běžná věc jako je schopnost dodat čerstvé potraviny se stává tak silnou konkurenční výhodou, že umožní vstup na trh novému hráči, se kterým už nyní musí konkurence počítat.


Podobně např. Dr. Goldratt "vyhrožoval" výrobním firmám, že postaví stejnou fabriku, ale bude vyrábět o třetinu rychleji a plnit termíny dodávek na více než 95 %, čímž je připraví o zakázky. A věděl dobře, že to možné je, že toho dosáhne pomocí osvědčených nástrojů Teorie omezení.

bottom of page